Wykonanie asfaltu ubijanego cz. 1

Przed użyciem pyłu asfaltowego należy go podgrzać; przez to odpędza się resztki wilgoci w nim zawartej a zarazem cząstki asfaltowe doprowadza się do takiego stanu rozmiękczenia, w którynt pod naciskiem, względnie ubiciem przechodzą one z sypkiego pyłu w spoistą jednolitą masę, twardą i nieprzepuszczającą wody, przypominającą więc skałę asfaltową w naturze a nawet od niej twardszą i jednostajniejszą.

Wysokość temperatury podgrzania zależy od natury asfaltu, skrajne granice wynoszą 105—1500 C., poniżej nie odparuje jeszcze w zupełności wilgoć, powyżej tej- granicy ulatnia się z materiału zbyt wiele lotnych składników, mających wpływ na jego spoistość. Pył traci wówczas także bitum, co uwidocznia się na zewnątrz silnym dymieniem; nawierzchnia wykonana z tak przepalonego asfaltu, niszczy się w bardzo krótkim czasie. Dla uniknięcia tych ujemnych skutków podgrzewania i wypośrodkowania odpowiedniej temperatury, należy materiał jak najczęściej próbować.

dobry psycholog wrocław

Do podgrzewania służą aparaty ruchome albo stałe. Pierwsze są bardzo wygodne, dają się łatwo transportować, przez co dostawa gorącego asfaltu na miejsce użycia nie wymaga kłopotu i zachodu. Ujemną ich stroną jest dym i niemiły swąd, jaki wydzielają na ulicy.

Wielkość względnie pojemność aparatów ruchomych jest różną; ich zasada konstrukcyjna polega przeważnie na budowie leżącego cylindra, obracanego ręcznie lub mechanicznie.

dobry psycholog wrocław