Wykonanie asfaltu ubijanego cz. 3

Do ogrzewania pyłu asfaltowego tam, gdzie wykonuje się roboty stosunkowo niewielkie, używa się także specjalnie skonstruowanych wozów. Dają się przewozić w miarę postępu asfaltowania na coraz to inne miejsce.

Asfalt podgrzany wysypuje się z kotła do skrzyń drewnianych, przykrywa się je drewnianym wiekiem, albo grubymi kocami i w ten sposób furmankę za furmanką wysyła na płac budowy. Asfalt nie traci w drodze wiele z temperatury, zapobiega temu z jednej strony drewniana skrzynia, z drugiej zaś jego natura, odznaczająca się słabym przewodzeniem ciepła: dzięki temu z trudnością pochłania on ciepło, ale też równie trudno je wydziela.

okna energooszczędne kraków

Pył asfaltowy podgrzany do około 1309 C. ma tą własność, że po ubiciu względnie sprasowaniu przechodzi z powrotem w skałę bitumiczną, której siła i trwałość zależy od jakości użytych materiałów i od umiejętnego i starannego wykonania roboty i to nie sarnej tylko asfaltowej, ale i budowy podłoża pod nią, oraz wszystkich tych robót pomocniczych, dla których asfaltowanie jest już ukoronowaniem dzieła.

Asfaltu ubijanego używa się do budowy nawierzchni dróg i chodników, zaliczonych ogólnie do najtrwalszych i najzdrowszych, nadto do robót podwórzowych a także wewnętrznych. Ułożenie go na zewnątrz zabiera około 25 cm. przestrzeni na grubość, albo więc o nią ulica zostanie podniesioną, albo też pokład asfaltowy zostanie w teren wkopany. Unikać należy asfaltowania ulic o silnych spadkach, ponad 20%, komplikuje to bowiem robotę i przedstawia niebezpieczeństwo dla osób i koni.

okna energooszczędne kraków